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You Be Good Now

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Mostly n'importe quoi. En Français and English.

Tout pour le week-end #83/ How to enjoy your weekend #83

Photo by Cody Cobb - Via: codycobb.com

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A Dog Show

Girlish Horrors

American Landscapes

An Autobiography/ Une Autobiographie:

Black Boy - Richard Wright (1945)

The days of my past, of my youth, were receding from me like a rolling tide, leaving me alone upon high, dry ground, leaving me with a quieter and deeper consciousness.

Black Boy, Richard Wright; HarperPerennial edition, a trademark of HarperCollins Publishers

Black Boy, Richard Wright; HarperPerennial edition, a trademark of HarperCollins Publishers

To be honest, saying anything worthwhile about this book right after having finished reading it seems like an insurmountable task. But I'll try, so let's start from the beginning!

I got interested in Richard Wright after a friend lent me The Fire Next Time by James Baldwin (which I did not review here because I read it when my computer was down) who mentioned Wright's work. Both books have deeply enriched my vision of race relations in America.

However, while The Fire Next Time is a short, impassionate essay that is infused with some autobiographical elements, Black Boy is, above anything else, the story of the author's life. Still, and not surprisingly, the details of this life shine a bright light on the plea of African Americans both in the South (where Wright was born) and in the North (were he moved) during the first half of the 20th century.

From page one, Wright captures the reader with a gripping account of how, as a child, he set his house on fire. That tragic event sets the tone of a book that is, from beginning to end, concurrently fascinating, enchanting and harrowing. Whatever event Wright recollects, from a violent altercation with a family member, to a tense interaction with some Southerner employer, to a feud with the Chicago branch of the Communist Party, his prose is sharp and deft.

That doesn't stop him from sometimes indulging in some lyricism, which he can absolutely afford, considering his talent (although he's most famous for having been a novelist, Wright did write some poetry). As a matter of fact, in a Mallarmé-esque impulse, he mentions his ambition to transcend words into a new reality: "I strove to master words, to make them disappear, to make them important by making them new, to make them melt into a rising spiral of emotional stimuli, each greater than the other, each feeding and reinforcing the other, and all ending in an emotional climax that would drench the reader with a sense of a new world."

Well, whether or not Wright thought he eventually achieved his literary goals, I can say for my part that he succeeded in producing a great work. 

/

Honnêtement, écrire, juste après avoir refermé ce livre extraordinaire, une critique qui en vaille la peine me semble une tâche limite impossible à accomplir. Mais bon,  je vais essayer, alors autant commencer par le commencement! 


Je me suis intéressée à Richard Wright après qu’une amie m’ait prêté La prochaine fois, le feu de James Baldwin (dont je n’ai pas parlé sur ce blog parce que je l’ai lu quand mon ordinateur était HS) qui fait référence à l’œuvre de Richard Wright. Résultat: ces deux livres ont profondément enrichi ma conception du rapport entre Noirs et Blancs aux Etats-Unis.

 

Leur structure diffère toutefois: La prochaine fois, le feu est un court essai percutant et engagé parsemé d’anecdotes personnelles, tandis que Black Boy est avant tout le récit d'une vie. Il n'empêche que les détails de cette existence mettent en lumière les conditions de vie des Noirs américains dans le sud comme dans le nord du pays (l’auteur est né dans le Mississippi et a déménagé à Chicago à l'âge de 19 ans) durant la première moitié du 20ème siècle.

 

Dès la première page, Richard Wright captive le lecteur en se rappelant comment, enfant, il a incendié sa propre maison. Cet événement tragique donne le ton du roman qui est, de bout en bout, à la fois fascinant, ensorcelant et éprouvant. Quel que soit le souvenir que Richard Wright évoque -une dispute familiale, des rapports tendus avec un patron raciste, ses déboires avec la branche chicagoane du parti communiste- sa prose est souple et tranchante.

 

Cela ne l'empêche pas de se laisser aller, de temps à autre, à des envolées lyriques qu’il peut largement se permettre étant donné son talent évident en la matière (notons que si Richard Wright est d’abord considéré comme un romancier, il a aussi été poète).  A ce sujet, notons ce passage dans lequel il fait preuve d’une ambition mallarméenne à transcender le language : "I strove to master words, to make them disappear, to make them important by making them new, to make them melt into a rising spiral of emotional stimuli, each greater than the other, each feeding and reinforcing the other, and all ending in an emotional climax that would drench the reader with a sense of a new world." 

 

Eh bien, que Richard Wright ait considéré ou non avoir atteint l’objectif littéraire qu’il s'était fixé, il est au moins parvenu à écrire un chef d’ œuvre. 

Un Photographe/ A Photographer:

Cody Cobb

Photos by Cody Cobb - Via: codycobb.com
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A Song & Music Video/ Une chanson & un clip:

Wild Beasts - Alpha Female

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A Music Album/ Un Album

An online series about underground music/ Une web-série documentaire sur des musiques underground

Une Interview

Des créatures japonaises flippantes

Dessin de Shigeru Mizuki - Via: lemonde.fr

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Des femmes infréquentables

Une Recette

Have a great week-end, my beauties!/ Passez un bon weekend, mes beautés!

Via: giphy.com

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